2-daagse Zichem

22 september 2022 - Aarschot, België

2 daagse (Zichem)

Donderdag 22/09/'22

Hallo allemaal ik ga het hebben over mijn tweedaagse naar Zichem.

We verzamelden allemaal aan de Panos in Leuven aan het station. Om 8:10gingen we aan perron 11 staan en wachten op onze bus die om 08:11 was onze bus er om naar het station van Aarschot te gaan. We hebben ongeveer een klein uurtje op de bus gezeten en om 08:53 kwamen we aan. We zijn allemaal op de fiets gestapt en zijn vertrokken. Na een paar minuutjes waren we gestopt met fietsen want ergens waar we heel Aarschot goed konden zien heeft Jurre  een gidsbeurt gegeven over Aarschot. Hoe is Aarschot ontstaan? Volgens een legende zou Aarschot komen van het verhaal dat Aurelianus een arend neerschoot, en op de plek waar die vogel neergekomen is zou Aarschot gesticht zijn.

Toen zijn we met de fiets naar Wezemaal gefietst en hebben we een wandeltocht gedaan met de gidsbeurten over de groeve en de wijnmuur en de wijnteelt. De Wijngaardmuur werd voornamelijk gebouwd tussen 1815 en 1830. Bij de aanleg van de wijngaarden kwam massa’s ijzerzandstenen aan de oppervlakte te liggen. Die stenen werden van de oppervlakte geraapt en samen gebracht op het bebost plateau en de zuidelijke percelen. Het Herstel van de muur was in 1825. foto toevoegen later

Na die lange wandeling zijn we verder gefietst naar het kasteel van Horst.  Het kasteel van Horst is beter bekend als het kasteel van de Rode ridder. Het is een waterburcht tussen de groene, Hagelandse heuvels en de thuishaven is niet van de rode ridder.  Het evolueerde in de 15de eeuw van een ridderburcht met woontoren tot in de 17de eeuw een feestkasteel of buitenverblijf voor gegoede burgers.  foto toevoegen later

Aan het kasteel van Horst hebben we geluncht, we konden genieten van de natuur en je kon ook iets drinken of iets klein bestellen bij de cafetaria. foto toevoegen later

Daarna zijn we verder gefietst naar Scherpenheuvel. Daar hebben we een gidsbeurt gekregen van Mariame over de basiliek van Onze-Lieve-Vrouw. Het is een kerk met een architectuur, een barokstijl. De Basiliek is afgeleid van het Oudgriekse woord basilic-ke wat koninklijk gebouw betekent. foto toevoegen later

Dan zijn we verder gefietst naar de Maagdentoren waar Nour haar gidsbeurt heeft gegeven over de rivieren aan de Maagdentoren. En daar hebben we nog een paar toffe groepsfoto's gemaakt en dan zijn we verder gefietst naar onze locatie waar we gingen overnachten dat niet zo ver weg was van de Maagdentoren. foto toevoegen later

Toen we aan kwamen op de plaatst waar we gingen overnachten had de leerkracht chip's , koekjes en  frisdrank klaargelegd en  konden we even wat eten. Na een uurtje even te rusten op de overnacht plaats zijn we begonnen met de tenten op te zetten. Na een lange tijd van het opzetten van de tenten waren alle tenten eindelijk opgezet en mochten de 5de jaars helpen in de keuken voor het avondmaal voor te bereiden. We waren ons allemaal aan het vermaken in de tijd dat ze klaar waren met het eten. Toen het eten klaar was hebben we allemaal samen gegeten in de tent buiten het huisje en sommigen aten binnen in het huisje. Na het eten hebben de leerkrachten nog even de planning voor de dag erna gezegd en dan mochten we nog binnen zitten en sommigen waren naar hun tent gegaan. En dan zijn we gaan slapen. foto later toevoegen

De volgende ochtend werden we wakker gemaakt om 7:30. We moesten ons direct klaarmaken. 4 toerisme moest om 8uur helpen met het ontbijt klaar te maken en klaar te zetten. Om 8:30 waren we klaar met eten en we moesten een lunch pakket maken voor de middag. 3toerisme moest helpen afruimen van het ontbijt en de rest moest hun tenten gaan afbreken en in het busje zetten zodat we om 09:45 konden vertrekken  met de fiets naar de Maagdentoren.

De Maagdentoren in Zichem is een gebouw uit de 14e eeuw. De toren wordt ook wel de Markentoren, Lanteerntoren of Vat van Zichem genoemd. Het was zowel een verdedigingstoren als een woontoren. Markentoren (mark = grens)

Hier hebben we ook een gidsbeurt gekregen van een echte gids. En we hebben daarna hier ook nog spelletjes gespeelt me de 6des.

Dan zijn we verder gefietst naar Averbode en daar hebben we een gidsbeurt gekregen van Jonathan  over de abdij van Averbode die werd opgericht in 1134, op initiatief van Arnold II. De inmiddels verdwenen Sint-Michielsabdij in Antwerpen wordt beschouwd als haar moederklooster. foto later toevoegen

Aan de abdij hebben we middag gegeten en mochten we eventjes rondstappen in de omgeving. Daar hebben we ook een ijsje gegeten van de lokale ijscrème karren en dit was het dan. Daarna zijn we terug naar het station van Aardschot gefietst en hebben we alle fietsen terug gegeven en hebben sommigen daar hun bagage en tenten terug gekregen en dan hebben we de bus terug genomen naar Leuven station.

Dit was onze twee daagse naar Zichem.

2 tips voor activiteiten ; 1 kajakken

2 park bezoeken

1. Reislogger:
    29 september 2022
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!